Rahanpalautus

Etkö halua enää käyttää suunnittelemaasi KLM:n lentoa? Haluat todennäköisesti palautuksen lipustasi. Selitämme käytäntömme: milloin olet oikeutettu palautukseen ja kuinka voit pyytää sitä.

Palautuksen pyytäminen

Voit pyytää rahanpalautusta matkasi käyttämättä jääneestä osasta verkossa palautusjärjestelmämme kautta. Tämä järjestelmä tarkistaa, oletko oikeutettu täyteen vai ainoastaan osittaiseen rahanpalautukseen. Voit myös soittaa meille, mutta huomioithan, että tästä voidaan veloittaa maksu.

Pyyntösi käsittelyaika on normaalisti 2-4 viikkoa. Pidäthän mielessä, että kaikki lennot varauksessasi perutaan heti kun pyydät palautusta. Jos lentosi on vasta edessä, pyydämme sinua ystävällisesti hakemaan palautusta ajoissa. Muussa tapauksessa matkustamohenkilökuntamme saattaa yhä odottaa sinua lennolle, mikä saattaa viivästyttää muiden matkustajien koneeseen nousua.

Tarkista palautuksesi tila

Oletko jo pyytänyt palautusta? Voit helposti tarkistaa pyyntösi tilan.

Etkö tehnyt varausta KLM:n kautta?

Valitettavasti et voi käyttää verkossa toimivaa palautusjärjestelmäämme, jos varasit matkasi matkatoimistosta. Pyydämme sinua ottamaan yhteyttä ensin matkatoimistoosi, sillä heillä on kaikki tarpeelliset tiedot palautuksesi järjestämiseksi. Löydät yhteystiedot sen verkkosivustolta. Voit toki halutessasi ottaa meihin suoraan yhteyttä palautuksesi järjestämiseksi.

Kelpoisuus

Ole hyvä ja tarkista huolella, oletko oikeutettu täyteen rahanpalautukseen pettymyksiltä välttymiseksi.

Lentokenttäverot

Suosittelemme aina pyytämään palautusta, vaikka sinulla olisi ei-palautettava lippu. Jos et noussut lennollesi, saatat saada takaisin käyttämättömät lentokenttäverot.

Peruttu tai viivästynyt lento

Voit aina pyytää rahanpalautusta KLM:n lennostasi seuraavissa tapauksissa:

  • Lentosi peruttiin etkä käyttänyt vaihtoehtoista lentoa.
  • Päätit olla käyttämättä lähtevää Euroopan sisäistä lentoasi, koska se oli yli 90 minuuttia myöhässä ja paluulentosi oli varattu samaksi päiväksi.
  • Päätit olla käyttämättä lentoasi, koska Euroopan sisäisten lentojen aikataulu muuttui vähintään 3 tuntia tai mannertenvälisten lentojen aikataulu muuttui vähintään 5 tuntia.
  • Et halunnut lentää lopulliseen kohteeseesi, koska aiottu yhteyslento koneenvaihtokentällä ei ollut mahdollinen viivästyksen takia, ja jatkolentosi oli myöhässä:

- Samana päivänä tapahtuvan meno-paluulennon ollessa kyseessä vähintään 90 minuuttia.

- Euroopan sisäiset lennot vähintään 3 tuntia tai mannertenväliset lennot vähintään 5 tuntia.

Haluat peruuttaa lentosi

Lennätkö Economy- tai Premium Comfort -luokassa? Tarkista lipputyyppisi nähdäksesi, voitko pyytää rahanpalautusta. Varausmaksua, uusimismaksua (jos sovellettavissa) ja lisämaksuja ei palauteta.

  • Light- tai Standard-lippu: ei palautettavissa
  • Flex-lippu: palautettavissa, joko veloituksetta tai lisämaksusta maksetusta tariffista riippuen

Matkustatko Business-luokassa? Tarkista lipputyyppisi nähdäksesi, voitko pyytää rahanpalautusta. Ehdot voivat vaihdella lennon mukaan. Näet ehdot lentoa varatessasi tai varauksesi sähköpostivahvistuksessa.

Erityisolosuhteet

Saatat joutua perumaan tai lykkäämään matkasi sinusta riippumattomien olosuhteiden vuoksi. Olosuhteista riippuen voit pyytää lipun voimassaoloajan pidentämistä, matkakuponkia, jonka arvo vastaa lipun käyttämättä jäänyttä osaa, tai joissakin tapauksissa poikkeuksellista palautusta alkuperäiselle maksutavalle:

Matkakuponki (ennen lähtöä):

  • On olemassa lääketieteellinen syy, jonka vuoksi et voi matkustaa
  • Siinä valitettavassa tapauksessa, että matkustajan läheinen perheenjäsen on menehtynyt

Lipun voimassaolon pidentäminen (lähdön jälkeen):

  • On olemassa lääketieteellinen syy, jonka vuoksi et voi matkustaa
  • Siinä valitettavassa tapauksessa, että matkustajan läheinen perheenjäsen on menehtynyt
  • Jos matkustat matkakumppanin kanssa, joka valitettavasti menehtyy matkasi aikana

Poikkeuksellinen palautus alkuperäiselle maksutavalle:

  • Paikallishallinto hylkäsi viisumihakemuksesi
  • Siinä valitettavassa tapauksessa, että matkustaja on menehtynyt

Jos poikkeuksellinen palautus ei ole mahdollinen olosuhteidesi vuoksi, voit aina pyytää palautusta ostamasi tariffin sääntöjen mukaisesti.

Pyydä palautusta lipustasi suoritetusta maksusta.

Tämän jälkeen voit tehdä matkavakuutusyhtiöllesi korvaushakemuksen ei-palautettavan summan osalta.

Saatamme pyytää sinua esittämään todisteita poikkeuksellisista olosuhteista, joten säilytä kaikki mahdollisesti tarvittavat todistukset ja muut asiakirjat.

Jos haluat pyytää palautusta matkatoimiston kautta varatusta lipusta, suosittelemme ottamaan ensin yhteyttä matkatoimistoon. Heillä on kaikki tarvittavat tiedot palautuksesi järjestämiseksi. Mahdollisissa ongelmatilanteissa voit ottaa meihin yhteyttä, jotta voimme auttaa palautuksesi järjestämisessä. Tavoitat meidät Ota yhteyttä -sivun kautta.

Tariffin erotus

Jos varasit Premium Comfort- tai Business-luokan istumapaikan, mutta jouduit matkustamaan alemmassa matkustusluokassa, voit pyytää tariffieroa vastaavaa palautusta matkan päätyttyä. Viime hetken korotuksessa saat palautusta korotuksesta maksamasi rahasumman verran. Matkustitko äskettäin alemmassa matkustusluokassa vai saitko viime hetken korotuksen?

Pyydä tariffin erotuksen palautusta

Usein kysytyt kysymykset