Tietosuojakäytäntö
Sitoumuksemme tietosuojaasi
Käyttäessäsi tuotteitamme ja palveluitamme luotat tietosi meille. Pidämme tätä suhdetta erittäin tärkeänä ja lupaudumme seuraavaan.
- Käsittelemme tietojasi aina EU:n tietosuojasääntöjen ja muun sovellettavan yksityisyyttä koskevan lainsäädännön mukaisesti suojataksemme niitä luvattomalta käytöltä ja varmistaaksemme turvallisen tiedonsiirron.
- Kerromme avoimesti, kuinka käytämme sinulta kerättyjä tietoja.
- Selitämme sinulle, mitä hyötyä tietojen jakamisesta kanssamme on ja räätälöimme viestintämme tarpeidesi ja mieltymyksiesi mukaisesti.
- Teemme tämän helposti ymmärrettävällä kielellä koko KLM:n ja lentoyhtiökumppanin kanssa tehtävän matkan ajan.
- Annamme sinulle mahdollisuuden hallita tietojasi ja käytämme palautettasi parantaaksemme palveluamme jatkuvasti.
- Varmistamme, että tietosi ovat meillä turvassa. Siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että tietosi vaarantuvat, varmistamme, että pysäytämme vuodon mahdollisimman pian ja ilmoitamme sinulle asiasta välittömästi.
- Jos meidän on luovutettava tietojasi organisaatiomme ulkopuolelle, kuvailemme sitä erikseen tietosuojakäytännössämme. Emme jaa, myy tai luovuta henkilötietojasi millekään ulkopuoliselle organisaatiolle ilman nimenomaista suostumustasi.
- Ylläpidämme tietojesi luottamuksellisuutta ja pyrimme kansainvälisiin sertifikaatteihin (esim. ISO-27001).
Tietoa tästä tietosuojakäytännöstä
Tätä tietosuojakäytäntöä sovelletaan kaikkiin henkilötietoihin, joita KLM käsittelee, kun asiakas käyttää verkkosivustojamme tai mobiilisovelluksiamme tai ottaa meihin yhteyttä. Käsittelemme henkilötietojasi pääasiassa varaustesi käsittelemiseen, matkojesi järjestämiseen ja vastataksemme kysymyksiisi. Saatamme myös käyttää tietojasi lähettääksemme sinulle sinun kiinnostuksiisi ja mieltymyksiisi räätälöityjä tarjouksia.
Tässä tietosuojakäytännössä kerromme lisää keräämistämme henkilötiedoista ja niiden käyttämisestä sekä siitä, mitkä ovat oikeutesi. Napsauta kutakin lukua alla saadaksesi lisätietoja.
Lisämääräyksiä sovelletaan KLM:n suorittamaan jäljempänä mainittujen maiden asukkaiden henkilötietojen käsittelyyn. Nämä määräykset voivat poiketa tämän tietosuojakäytännön säännöksistä, esimerkiksi koskien tietojen säilytysaikoja tai oikeuksiasi. Siltä osin kuin lisämääräykset ovat ristiriidassa tämän tietosuojakäytännön kanssa, lisämääräykset ovat ensisijaisia. Voit tutustua lisämääräyksiin alla olevien linkkien kautta:
Kiina (saatavilla englanniksi ja kiinaksi)
Olemme Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (tunnetaan myös nimellä KLM Royal Dutch Airlines tai KLM), alankomaalainen lentoyhtiö, jonka pääkonttori on osoitteessa Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen, Alankomaat.
Tarjoamme yrityksille suunnatun bluebiz-etuohjelman yhteistyössä konserniyhtiömme Air Francen kanssa. Air France (Société Air France, S.A.) on lentoyhtiö, jonka konttorit sijaitsevat osoitteessa Rue de Paris 45, F-95747 Roissy CDG Cedex, Ranska. Vastaamme yhteisesti henkilötietojesi keräämisestä ja käytöstä bluebiz-kanta-asiakasohjelmaa varten. Olemme tehneet järjestelyt yritysten velvollisuuksista niin, että ne noudattavat sovellettavaa tietosuojalainsäädäntöä. Lyhyesti sanottuna olemme sopineet, että voit ottaa yhteyttä joko KLM:n tai Air Francen tietosuojatoimistoon (katso 8 ”Oikeutesi” alla), jos haluat käyttää oikeuksiasi tai jos sinulla on reklamoitavaa henkilötietojesi käyttöön liittyen. KLM ja Air France auttavat toisiaan tarpeen mukaan, jotta sinulle voidaan taata oikeutesi. Toimimme yhteistyössä varmistaaksemme, että kysymyksiisi ja reklamaatioihisi vastataan asianmukaisesti.
Vaihdamme tytäryhtiömme Transavia Airlines CV:n (”Transavia”, myös osa Air France-KLM-konsernia) kanssa sellaisten matkustajien henkilötietoja, jotka ovat aiheuttaneet (vakavia) häiriöitä ja joilta on evätty koneeseen nousu (katso myös 2.1 (J), 4.1 (G) ja 5.3 alla). Transavia on lentoyhtiö, jonka toimisto sijaitsee osoitteessa Piet Guilonardweg 15, 1117 EE Schiphol, Alankomaat. Olemme yhdessä Transavian kanssa vastuussa tämän vaihdon yhteydessä tapahtuvasta henkilötietojesi käsittelystä. Keskinäinen järjestely asettaa soveltuvan tietosuojalainsäädännön mukaiset noudattamista koskevat velvollisuutemme, mukaan lukien oikeuksiesi käyttäminen (katso osio 8 ”Oikeutesi” alla).
2.1. Yleistä Saatamme kerätä ja käyttää seuraavia henkilötietoluokkia: (A) Nimi, passin tiedot ja muut yksilöintitietosi Kun teet varauksen tai varaat meiltä lennon, keräämme nimesi, arvonimesi, sukupuolesi, syntymäaikasi, kansallisuutesi, asuinmaasi sekä passisi tiedot. Jos teet varauksen tai varaat lennon muille henkilöille, keräämme myös heidän yksilöintitietonsa. Varmista, että he ymmärtävät, että keräämme heidän henkilötietojaan ja kuinka käytämme niitä. (B) Yhteystietosi ja henkilökohtaisen tilisi tiedot tai rekisteröintitietosi Saatamme kerätä osoitteesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi. Jos rekisteröidyt palvelua, tapahtumaa, kilpailua tai kampanjaa varten tai luot henkilökohtaisen tilin, saatamme myös tallentaa kirjautumistietosi ja muita rekisteröinnin tai tililomakkeen täyttämisen yhteydessä antamiasi tietoja. Jos olet liikematkustaja, keräämme myös tietoja organisaatiostasi, kuten sen nimen ja osoitteen. (C) Tiedot varauksistasi ja ostoksistasi Kun teet varauksen tai varaat lennon meiltä, keräämme ja käytämme varaustietojasi. Nämä tiedot voivat sisältää tiedot lennostasi, hintatiedot ja varauksesi päivämäärän. Lisäksi keräämme ja käytämme tietoja lisäpalveluista (kuten ylimääräisistä matkatavaroista, luokan korotuksista ja lennon WiFi-yhteydestä) ja meiltä ostamistasi tuotteista. (D) Tiedot matkastasi Kun matkustat kanssamme, keräämme ja käytämme matkaasi koskevia tietoja, kuten matkasuunnitelmaa, lähtöselvitystä verkossa tai lentokentällä, mobiili- tai paperista tarkastuskorttia sekä tietoja matkakumppaneistasi. Voimme myös tallentaa tiedot erityisistä lääkkeistä ja ruokavaliopyynnöistä sekä mahdollisesta lisäavun tarpeestasi.
Saatamme ennen koneeseen siirtymistä tai koneesta poistumista suorittaa terveystarkastuksia tai kerätä terveystietojasi tai käyttää niitä julkisen terveydenhuollon tarkoituksiin lain meitä velvoittamalla tavalla tai suostumuksellasi.
Jos matkasi aikana esiintyy ongelma, joka liittyy esimerkiksi terveyteesi tai fyysiseen kuntoosi, henkilökuntamme voi käsitellä tiettyjä tietoja tästä tapahtumasta. Tämä voi olla tarpeen oman terveytesi tai turvallisuutesi vuoksi tai sovellettavien määräysten, ohjeiden tai menettelytapojen noudattamiseksi, esimerkiksi hätäavuntarjoajien osalta.
Joillakin lentoasemilla henkilöllisyytesi voidaan todentaa biometristen ominaisuuksien avulla, esimerkiksi kasvojentunnistuksella osana kulunvalvontaa, turvatoimia ja turvallisuusmenettelyjä (kuten kirjattujen matkatavaroiden yhdistäminen oikeaan matkustajaan). Saamme yleensä ulkopuoliselta organisaatiolta, joka huolehtii näistä tarkastuksista tai menettelyistä, vahvistuksen henkilöllisyytesi tarkistamisesta (henkilöllisyysvahvistus). Ellei toisin mainita, emme saa sinusta muita henkilötietoja kuin ne, jotka ovat jo hallussamme (kuten tiedot tarkastuskortistasi). Emme vastaanota biometrisiä tietoja (kuten kasvokuvia). Biometrisen tunnistuksen tarjoava ulkopuolinen organisaatio on biometristen tietojesi käsittelyn rekisterinpitäjä. Lisätietoja tämän organisaation suorittamasta henkilötietojesi käsittelystä saat kyseisen organisaation tietosuojakäytännöstä. Lisätietoja henkilöllisyyden vahvistamisen käyttötarkoituksista on osiossa 4.1 (H).
Laki saattaa vaatia meitä ottamaan kopion henkilöllisyystodistuksestasi (katso jäljempänä lisätietoja osiosta 5.4 (A)).
Turvallisuus on meille äärimmäisen tärkeää. Tästä syystä saatamme joissain tapauksissa käyttää valvontakameraa rakennuksissa ja kohteissa ja niiden ympäristössä, lennoillamme ja tietyissä paikoissa lentokentillä, joilla toimimme (katso lisätietoja alla olevasta kohdasta 4.1 (H)).
(E) Yrityksille suunnattuun kanta-asiakasohjelmaamme liittyvät tiedot
Kun liityt yrityksille suunnatun bluebiz-kanta-asiakasohjelmamme jäseneksi, keräämme ja käytämme jäsennumeroasi, blue credits -pistesaldoasi, palkkioitasi ja etujasi, jäsenyytesi tyyppiä ja tasoa sekä muita jäsenyyteesi liittyviä tietoja. Rekisteröimme myös transaktiot, joissa ansaitset tai käytät blue credits -pisteitä. Rekisteröimme muun muassa transaktion tyypin (esim. lento), transaktion päivämäärän, ansaitut tai maksetut blue credits -pisteet sekä myyjän (Air France, KLM tai bluebiz-yhteistyökumppani).
(F) Yhteydenpitomme kanssasi
Kun lähetät meille sähköpostia, keskustelet kanssamme verkkosivustomme kautta tai otat meihin yhteyttä sosiaalisen median kanaviemme kautta, tallennamme viestisi. Jos soitat meille, asiakastukemme tallentaa kysymyksesi tai reklamaatiosi tietokantaamme. Saatamme myös nauhoittaa puheluita koulutustarkoituksiin tai estääksemme mahdollisia petoksia. Tallennamme viestintämieltymyksesi esimerkiksi tilatessasi tai peruessasi uutiskirjeemme tai uutiskirjeet, joita lähetämme osana kanta-asiakasohjelmiamme tai yhteistyökumppaneidemme puolesta, tai kun päätät tilata varaukseesi liittyviä tietoja tai ilmoituksia (kuten tarkastuskorttisi ja lennon tilapäivitykset) muita kanavia kuin sähköpostia käyttäen (esim. WhatsApp, Messenger tai WeChat).
(G) Tiedot, joita keräämme käyttäessäsi verkkosivustojamme, mobiilisovelluksiamme tai muita digitaalisia palveluitamme
ii. Vastaanotamme automaattisen ilmoituksen avatessasi sähköpostejamme tai klikatessasi kyseisissä sähköposteissa olevia linkkejä. Saatamme yhdistää nämä tiedot muihin sinua koskeviin, meiltä jo ennestään löytyviin tietoihin.
iii. Voimme suostumuksesi perusteella vastaanottaa sijaintitietojasi.
iv. Voit antaa meille luvan päästä käsiksi tiettyihin matkapuhelimeesi tallennettuihin tietoihin, kuten valokuviin ja yhteystietoihin.
(H) Tiedot sosiaalisesta mediasta ja hakukonealustoista
Riippuen asetuksistasi, voimme vastaanottaa tietoja sosiaalisen verkoston tarjoajaltasi ja käyttämältäsi hakukonealustalta. Jos esimerkiksi kirjaudut palveluumme käyttämällä sosiaalisen verkon tiliäsi, voimme kerätä sosiaalisen verkon profiilisi, mukaan lukien yhteystietosi ja kiinnostuksesi kohteet. Vastaanotamme myös vierailijatilastoja Metalta Facebook-fanisivun yhteydessä. KLM ja Meta ovat yhdessä vastuussa tällaisista vierailijatilastoista. Voit ottaa yhteyttä Metaan tai KLM:n tietosuojatoimistoon (ks. jäljempänä osio 8), jos haluat käyttää oikeuksiasi tai jos haluat valittaa henkilötietojesi käsittelystä. Meta käsittelee pyyntöjäsi käyttää oikeuksiasi ja mahdollisia valituksiasi. Avustamme tarvittaessa Metaa pyyntöihisi liittyen tai reklamaatioihisi vastaamisessa. Lisätietoja sosiaalisten verkostojen tarjoajilta ja hakukonealustoilta saamistamme henkilötiedoista ja siitä, miten voit muuttaa asetuksiasi, saat näiden osapuolten verkkosivustoilta ja tietosuojakäytännöistä.
(I) Tiedot, jotka valitset jaettaviksi meille
Keräämme ja käytämme tietoja, jotka valitset jaettaviksi meille, esimerkiksi jakaessasi kiinnostuksen kohteesi tai mieltymyksesi verkkosivustollamme, jättäessäsi kommentin Facebook-sivullamme, täyttäessäsi asiakaskyselyn tai ilmoittautuessasi mukaan kilpailuun. Käsittelemme myös lisätietoja, jotka annat meille itsestäsi varauksesi yhteydessä, esimerkiksi erityiset toiveet ja tarpeet.
(J) Sopimaton käytös ja palvelujemme väärinkäyttö
KLM pitää luetteloa matkustajista, jotka ovat käyttäytyneet sopimattomasti lennon aikana tai lentokoneessa. Sopimattomaksi käytökseksi lukeutuvat muun muassa turvallisuuden tai yleisen järjestyksen häiritseminen ja kenttähenkilöstömme, miehistömme, matkustajiemme tai meille kuuluvan omaisuuden vahingoittaminen. Tätä luetteloa varten käsittelemme matkustajien nimeä, sukupuolta, syntymäaikaa, sähköpostiosoitetta, lentotietoja sekä haastatteluraporttia (eli kontradiktoristen menettelyjen tulosta), lyhyttä tosiasiallista kuvausta tapauksesta ja käytöksen vakavuudesta, määrättyjen turvallisuustoimenpiteiden tyyppiä ja kestoa ja sovellettaessa kopiota virallisesta raportista. Saatamme jakaa rajoitetusti näitä tietoja (etu- ja sukunimi, syntymäaika ja määrätty turvallisuustoimenpide) tytäryhtiömme Transavian kanssa (katso myös osio 1 yllä ja 3. (G), 4.1. (G) ja 5.3 alla). Pidämme myös luetteloa matkustajista, jotka väärinkäyttävät palveluitamme (mukaan lukien Flying Blue- tai bluebiz-kanta-asiakasohjelmaamme). Tätä tarkoitusta varten käsittelemme matkustajien nimiä, syntymäaikoja ja lippujen numeroita sekä lyhyttä kuvausta tapahtumasta sekä väärinkäytön vakavuudesta. Katso 4.1 (G) alla saadaksesi lisätietoja.
2.2 Erityiset henkilötietojen luokat
Joitain henkilötietojen luokkia, kuten rodun tai etnisen alkuperän paljastavia tietoja, uskonnon tai filosofiset uskomukset paljastavia tietoja, terveyteen liittyviä tietoja tai rikoslakiin liittyviä henkilötietoja koskevat tiukemmat säännöt sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Keräämme ja käytämme näitä henkilötietojen luokkia tarjotaksemme sinulle esimerkiksi apua tai tiloja, jotka soveltuvat lääketieteellisiin tarpeisiisi matkasi aikana, mukautuaksemme pyyntöihisi, taataksemme turvallisuuden lennolla tai noudattaaksemme lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Myös biometrisiä tietoja koskevat tiukemmat säännöt. Kuten kohdassa 2.1 (D) selitetään, emme kuitenkaan tavallisesti kerää tai käytä biometrisiä tietojasi.
4.1. Pääasialliset tarkoitukset, joihin käytämme henkilötietojasi (A) Tarjotaksemme sinulle palveluitamme Käytämme kohdassa 2.1 (A) kuvailtuja tietoja (G) varaustesi käsittelemiseen sekä matkojesi ja ostostesi järjestämiseen. Käytämme esimerkiksi nimeäsi, passisi numeroa sekä muita tunnistetietoja lippusi myöntämiseksi. Käytämme yhteystietojasi tiedottaaksemme sinulle lentosi tilaa koskevista muutoksista.
(F) Viestiäksemme sinulle Käytämme yhteystietojasi viestiäksemme kanssasi palveluistamme tai kanta-asiakasohjelmistamme, vastataksemme kysymyksiisi tai käsitelläksemme reklamaatioitasi.
(G) Matkustajat, jotka käyttäytyvät sopimattomasti tai väärinkäyttävät palveluitamme i. Yleistä: KLM ylläpitää luetteloa matkustajista, jotka ovat käyttäytyneet sopimattomasti tai väärinkäyttäneet palveluitamme (katso 2.1 (J) yllä). Käytöksen vakavuudesta riippuen KLM voi (i) asettaa lisäehtoja matkustajan pääsylle lennolle kolmen vuoden ajaksi tai (ii) evätä hänen pääsynsä lennolle (lähtökohtaisesti) viiden vuoden ajaksi. KLM voi raskauttavien olosuhteiden (kuten toistuva rikkomus) vallitessa päättää kieltäytyä hyväksymästä matkustajaa yli viiden vuoden ajan. Erittäin vakavissa tapauksissa KLM voi jopa päättää kieltäytyä pysyvästi hyväksymästä matkustajaa. Sovellamme lasten osalta erilaisia ohjeita näiden erityistietojen käsittelyssä. Sopimattomasti käyttäytyviä alle 15-vuotiaita lapsia ei rekisteröidä luetteloon. 15–16-vuotiaiden lasten kohdalla KLM voi asettaa hyväksymisehtoja enintään yhdeksi vuodeksi. Matkustajille, joilta on evätty lennolle pääsy vähintään viideksi vuodeksi, ilmoitetaan henkilökohtaisesti (mahdollisuuksien mukaan sähköpostitse) siitä, että heidät on merkitty luetteloon, merkitsemisen syy, mitä turvatoimia heihin on kohdistettu, kuinka kauan nämä toimenpiteet ovat voimassa ja missä he voivat tehdä valituksen tai vastustaa luetteloon merkitsemistä. Lisätietoa näiden tietojen käyttämisestä tai oikaisusta löytyy kohdasta 8 ”Oikeutesi”. ii. Laittomat huumeet: KLM saa Alankomaiden valtiolta niiden matkustajien nimet, jotka ovat poistuneet koneesta Amsterdamin Schipholin lentokentältä ja joiden hallusta Alankomaiden sotapoliisi on löytänyt laittomia huumeita. KLM voi kieltäytyä ryhtymästä mihinkään kuljetussopimukseen näiden henkilöiden kanssa 3 vuoden ajan suorilla lennoilla Amsterdamin Schipholin lentokentältä Surinamiin, Aruballe, Bonairelle, St. Maartenille tai Curaçaolle sekä suorilla lennoilla näistä maista Schipholiin. Voit pyytää lupaa saada pääsyn tai korjata näitä tietoja lähettämällä kirjallisen pyynnön tästä kuninkaalliselle Alankomaiden poliisille osoitteeseen PO Box 90615, 2509 LP The Hague, Alankomaat. Jos asut Aruballa, Curaçaossa, Surinamessa tai Venezuelassa, sinun on liitettävä kopio passistasi tähän kirjalliseen pyyntöön.
(H) Liiketoiminnan harjoittamiseksi tai lakisääteisten velvollisuuksien noudattamiseksi Keräämme, käytämme ja säilytämme henkilötietosi kohdassa 2 kuvatulla tavalla palvelujen tarjoamiseksi. Tähän sisältyvät lentojen suorittaminen, lentoturvallisuuden varmistaminen ja tietojemme ylläpito.
Tietyissä tapauksissa käytämme valvontakameraa. Tällä pyrimme muun muassa varmistamaan työntekijöillemme turvallisen työympäristön, suojelemaan matkustajien ja KLM:n omaisuutta sekä ehkäisemään ja havaitsemaan ei-toivottuja toimia, kuten varkauksia ja petoksia.
Varaustietojen ja muiden tietojen perusteella tarkistamme, onko olemassa syitä, joiden vuoksi emme voi ottaa matkustajia lennolle, ottaen huomioon mahdolliset kohteen pääsyrajoitukset, KLM:n yleisten kuljetusehtojen mukaisesti. Tässä tarkastuksessa käytetään osittain automatisoitua prosessia. Päätöksen olla hyväksymättä matkustajaa tekee aina työntekijä, ja jos sillä on seurauksia aikataulun mukaiseen matkaasi, saat meiltä asiasta viestin.
Käsittelemme tietojasi myös liiketoimintamme kehittämisessä. Käytämme esimerkiksi puhelutallenteita asiakaspalveluhenkilöstömme kouluttamiseen (ks. kohta 2.1 (F)).
Lisäksi käsittelemme henkilötietojasi noudattaaksemme lakisääteisiä ja verovelvoitteitamme sekä petosten ehkäisemiseksi ja valvomiseksi ja riitojen ratkaisemiseksi. Petostapauksissa tai väärinkäytöksissä voimme liittää henkilötietosi sisäisiin ohjaus- ja varoitusjärjestelmiimme (katso 4.1 (G) yllä). 4.2 Erityiset palvelut, sovellukset, tapahtumat, kilpailut tai kampanjat Voimme käyttää muita kuin näissä tietosuojakäytännöissä kuvattuja henkilötietojasi erityisiä palveluja, sovelluksia, kilpailuja tai kampanjoita varten. Tiedotamme sinulle näistä tarkoituksista, kun rekisteröidyt palveluun, tapahtumaan, kilpailuun tai kampanjaan, tai kun lataat sovelluksen. 4.3. Oikeudellinen peruste Voimme käsitellä henkilötietojasi vain, jos meillä on oikeudellinen peruste tehdä niin. Tarvitsemme monissa tapauksissa henkilötietojasi hoitaaksemme varauksesi, järjestääksemme lentosi tai ostoksesi, helpottaaksemme osallistumistasi kanta-asiakasohjelmiimme tai vastataksemme kysymyksiisi (ks. 4.1 (A), (B) ja (G) edellä). Näissä tapauksissa oikeudellinen peruste tietojesi käsittelemiseen on ”tarpeellinen sopimuksen toteuttamiseen”. Jos olet suostunut henkilötietojesi keräämiseen ja käyttöön (tämän suostumuksen voit peruuttaa milloin tahansa, katso 8 ”Oikeutesi” alla), keräämme ja käytämme tietojasi tämän suostumuksen perusteella. Tietyissä tapauksissa voimme käyttää henkilötietojasi, jos meillä tai kolmansilla osapuolilla on oikeutettu etu tehdä niin. Punnitsemme aina kaikki edut huolella: sinun etusi, muiden edut ja KLM:n edut. Oikeutetun etumme perusteella keräämme ja käytämme tietojasi esimerkiksi lentoturvallisuus-, turvallisuus-, tilastotutkimus- tai suoramarkkinointitarkoituksiin tai tarjotaksemme henkilökohtaisia alennuksia ja tarjouksia (katso 4.1 (C), (D), ( E), (G) ja (H)) saadaksesi lisätietoja). Meillä saattaa olla laillinen velvoite kerätä ja käyttää tietojasi esimerkiksi maahanmuuttomuodollisuuksien täyttämiseksi (katso kohta 4.1 (H)). Jos kieltäydyt antamasta henkilötietojasi, joita tarvitsemme täyttääksemme sopimuksemme, jotka olemme solmineet kanssasi, tai noudattaaksemme lain mukaisia velvollisuuksiamme, emme ehkä pysty tarjoamaan kaikkia niitä palveluita, joita olet pyytänyt meiltä. Tästä syystä voimme peruuttaa lentosi tai emme ehkä pysty tarjoamaan sinulle pyytämiäsi lisäpalveluita. Jos annat epätäydelliset tai epätarkat tiedot, meidän täytyy ehkä estää sinulta koneeseen nousu tai pääsy ulkomaan alueelle.
5.1. Yleistä Voimme mahdollisesti jakaa henkilötietosi kolmansille osapuolille seuraavissa tarkoituksissa: (A) Varaustesi ja matkojesi toteuttamiseksi Varaustesi käsittelemiseksi sekä matkojesi ja ostostesi järjestämiseksi meidän on usein jaettava henkilötietojasi lentoyhtiökumppaneillemme, lentokenttäoperaattoreille ja muille matkajärjestelyissäsi mukana oleville yrityksille (katso 3.1 (B) “Miten keräämme tietojasi” yllä). Vaihdamme tietojasi myös SkyTeamin ja SkyTeam Alliancen jäsenten kanssa tarjotaksemme sinulle saumattomamman matkakokemuksen (katso osio 1 edellä). (B) Kanta-asiakasohjelmiimme ja etuihin Lisätietoja kohdassa ”Keitä olemme” ja kohdassa 3.1 (C) otsikolla ”Miten keräämme tietojasi”. (C) Yritystilit Jos varaat lennon käyttäen työnantajan yritystiliä, työnantajasi saa pääsyn tiettyihin varaustietoihin, kuten lipun hintaan, matkustuspäiviin ja kohteeseen. Työnantajasi vastaa itsenäisesti siitä, miten se kerää ja käyttää henkilötietojasi ja ilmoittaa sinulle siitä. (D) Tuki- ja lisäpalvelut Tarjotaksemme sinulle palveluita käytämme tukipalveluja tai lisäpalveluja kolmansilta osapuolilta, kuten IT-toimittajat, sosiaalisen median palvelun tuottajat, markkinointitoimistot ja seulontapalveluiden tuottajat. Kaikkia näitä kolmansia osapuolia vaaditaan turvaamaan henkilötietosi riittävällä tavalla ja käyttämään tällaisia tietoja ainoastaan ohjeistuksemme mukaisesti. Air France-KLM -konserni harjoittaa liiketoimintaansa käyttämällä keskitettyjä tietokantoja ja järjestelmiä. Näitä keskustietokantoja ja järjestelmiä voi isännöidä tai hallinnoida yksi konsernin yritys toisille konsernin yrityksille. Tietyt toiminnot voi lisäksi tehokkuussyistä suorittaa yksi konsernin yritys toisille konsernin yrityksille. Tämä tarkoittaa sitä, että konsernimme yrityksillä voi olla pääsy henkilötietoihisi näitä tarkoituksia varten. Konserniyrityksemme voivat käyttää henkilötietojasi tarvittaessa asianmukaisessa liiketoiminnossa sekä tämän tietosuojakäytännön mukaisesti. (E) Maksupalvelut Matkoihisi ja ostoksiisi liittyvien maksujen käsittelemiseksi voimme työskennellä sellaisten kolmansien osapuolten kanssa, jotka tarjoavat maksupalveluita. Monessa tapauksessa nämä maksupalveluiden tarjoajat suorittavat myös tarkastuksia petosten varalta. Katsomme näiden palveluntarjoajien tietosuojakäytännöistä lisätietoja henkilötietojesi käsittelystä. (F) Yksilöity markkinointi sosiaalisen median alustojen kautta. Katso lisätietoja kohdasta 4.1 (E) kohdassa "Tietojesi käyttötarkoitukset". (G) Mahdollistamaan kumppaneidemme palveluiden mukauttamisen matkaasi varten Voimme jakaa muita kuin henkilötietojasi (kohde, matkustuspäivä, matkan kesto) kumppaneillemme, jotka tarjoavat lisäpalveluita (esim. hotellimajoitusta tai autonvuokrauspalveluja) siten, että he voivat tehdä sinulle tarjouksia, jotka on sovitettu matkasi mukaisiksi. Viittaamme näiden kumppanien tietosuojakäytäntöihin lisätietojen saamiseksi henkilötietojesi käsittelystä heidän toimestaan. 5.2. Tietyt palvelut, sovellukset, tapahtumat, kilpailut tai kampanjat Tiettyjen palvelujen, sovellusten, tapahtumien, kilpailujen tai kampanjoiden kohdalla saatamme jakaa tietosi kolmansille osapuolille, joita ei ole kuvattu näissä tietosuojakäytännöissä esimerkiksi silloin, kun järjestämme kampanjan tai tapahtuman yhteistyössä kumppanin kanssa, tai integroimme heidän palvelujaan sovelluksiimme. Tiedotamme sinulle tästä, kun rekisteröidyt palveluun, tapahtumaan, kilpailuun tai kampanjaan, tai kun lataat sovelluksen. 5.3. Tietojenvaihto Transavian kanssa
Lentoyhtiöt ovat velvollisia varmistamaan lentoturvallisuuden. KLM ryhtyy tiettyihin (tarvittaviin) turvatoimiin tätä tarkoitusta varten. KLM pitää esimerkiksi luetteloa matkustajista, jotka ovat käyttäytyneet sopimattomasti lentokentällä tai lentokoneessa (katso 2.1. (J) ja 4.2 (G) yllä). Tämän luettelon perusteella KLM voi (i) asettaa lisäehtoja matkustajan pääsylle lennolle kolmen vuoden ajan tai (ii) evätä hänen pääsynsä lennolle tietyn ajan. KLM:n tytäryhtiö Transavia ylläpitää samanlaista luetteloa. Sisäisten turvatoimien laajentamiseksi KLM ja Transavia jakavat keskenään niiden matkustajien henkilötietoja, joiden koneeseen nousu on päätetty evätä (katso 4.1. (G) yllä). KLM:n epäämältä henkilöltä evätään nyt pääsy myös Transavian lennoille (ja päinvastoin). Jos olet käyttäytynyt sopimattomasti ja tämä on johtanut siihen merkintään luettelossa, lentoyhtiö, jossa sopimaton käytös tapahtui, ilmoittaa sinulle tästä henkilökohtaisesti.
5.4 Valtion virastot (A) Yleistä Meitä voidaan lain perusteella vaatia keräämään henkilötietosi ennen kuin matkustat toiseen maahan ja jakamaan ne matkasuunnitelmassasi olevien maiden viranomaisille. Meiltä voidaan myös lain perusteella vaatia keräämään ja jakamaan yksilöintitietosi ja varaus- ja matkatietosi näille viranomaisille rajavalvontaa, maahanmuuttomuodollisuuksia tai valtion alueelle astumista varten sekä terrorismin tai muun vakavan rikollisuuden torjumiseen liittyen (katso 5.4 (B) alla). Jos lähdet matkalle tietyistä maista, meidän on tietyissä tapauksissa lain mukaan otettava kopio passistasi ja toimitettava se pyynnöstä Alankomaiden hallitukselle. Saatamme myös olla laillisesti velvoitettuja jakamaan terveystietojasi valtion virastoille matkasuunnitelmaasi kuuluvissa maissa julkisen terveydenhuollon tarkoituksiin (katso 2.1 (D) yllä). Lopuksi jaamme valvontakameran materiaalia toimivaltaisten viranomaisten kanssa, jos se on tarpeen matkustajiemme, työntekijöidemme tai omaisuutemme turvallisuuden varmistamiseksi tai jos laki velvoittaa meidät tekemään niin (katso 4.1. (H) edellä). (B) PNR- ja API-tiedot. i. Yleistä: sovellettavien eurooppalaisten ja paikallisten lakien ja asetusten mukaan meidän on luovutettava PNR- ja API-tietoja tietyille viranomaisille.
6.1. Suojaus (A) Sitoutumisemme Henkilötietojesi turvallisuuden ja luottamuksellisuuden takaaminen on prioriteettimme. Henkilötietojesi luonteen ja käsittelyyn liittyvät riskit huomioiden olemme ottaneet käyttöön kaikki asianmukaiset tekniset ja järjestelytoimenpiteet, joita vaaditaan sovellettavissa säännöksissä (erityisesti Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) 32. artikla) asianmukaisen turvatason varmistamiseksi ja erityisesti näiden tietojen tahattoman tai laittoman tuhoamisen, katoamisen, muokkaamisen, paljastamisen, niihin tunkeutumisen tai luvattoman pääsyn estämiseksi. (B) Suorittamamme turvatoimet Pankkitransaktiot: meidän on noudatettava Maksukorttialan tietoturvastandardia (PCI DSS -standardi), jonka on julkaissut PCI Security Standards Council (PCI SSC). Tämä standardi luotiin lisäämään kortinhaltijoiden tietojen hallintaa maksuvälineiden vilpillisen käytön vähentämiseksi. Kaikkien KLM-palveluntarjoajien, joilta edellytetään pankkikorttitietojen käsittelyä, on noudatettava PCI DSS -standardia. Pyrimme torjumaan identiteettivarkauksia Internetissä. Tästä syystä käytämme esimerkiksi vilpillisten maksujen havaitsemiseen laitetta, jonka tarkoituksena on suojata sinua pankkikorttisi katoamisen tai varkauden varalta. ii. Järjestelytoimenpiteet: olemme toteuttaneet ja ylläpidämme useita järjestelytoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on vahvistaa työntekijöidemme tietoisuutta ja vastuullisuutta. Käytössämme on ohjelmia, joiden tarkoituksena on taata tietoisuus hyvistä käytännöistä ja turvallisuusstandardeista sekä edistää niiden jakamista. Tähän liittyen työntekijöidemme käytettävissä on laaja kokoelma tietoturvahaasteita ja tietosuojakäytäntöä koskevia asiakirjoja. iii. Tekniset toimenpiteet: we strictly control physical and logical access to internal servers hosting or processing your personal data. We protect our network with state-of-the-art hardware devices (Firewall, IDS, DLP etc.) as well as architectures (including secure protocols such as TLS 1.2) in order to prevent and limit the risk of cybercrime. (C) Turvajärjestelmiemme kehitys Asianmukaisen tietoturvatason ylläpitämiseksi meillä on käytössämme parhaisiin standardeihin perustuvat sisäiset prosessit (erityisesti ISO 27000 -standardijoukko). Luotamme asialle omistautuneisiin asiantuntijoihin parhaan mahdollisen suojan takaamiseksi. Ylläpidämme tässä suhteessa etuoikeutettua suhdetta NCSC:hen (National Cyber Security Center).
(D) Kuinka suojaat itsesi Henkilötietojen turvallisuus ja luottamuksellisuus riippuvat kaikkien parhaista käytännöistä. Kun teet varauksen, sinulle lähetetään tiedostoviitteet. Näiden varausviitteiden on säilyttävä luottamuksellisina koko ajan. Niiden paljastaminen muille matkustajille voi antaa heille pääsyn varaustietoihimme järjestelmiemme kautta tai matkan toimittamiseen osallistuvien kolmansien osapuolien järjestelmien kautta (esim. matkatoimistot tai netin haku- ja varaussivustot). Jos matkustat muiden kanssa, etkä halua henkilötietojasi paljastettavan heille, suosittelemme tekemään erilliset varaukset. Suosittelemme myös, ettet paljasta palveluihimme pääsyyn käyttämiäsi salasanoja kolmansille osapuolille, että kirjaudut järjestelmällisesti ulos profiilistasi ja sosiaaliselta tilistäsi (etenkin linkitettyjen tilien kohdalla) ja että suljet selainikkunan istunnon päättyessä, varsinkin jos käytät Internetiä yleisellä tietokoneella. Tämä estää muita käyttäjiä pääsemästä henkilötietoihisi. Hakkeroinnin välttämiseksi suosittelemme käyttämään eri salasanoja jokaisessa käyttämässäsi verkkopalvelussa. Meitä ei voida pitää vastuussa tietojesi varastetuksi tulemiselta alustalla, jota emme hallitse. Lisäksi suosittelemme, ettet jaa kolmansille osapuolille KLM:n myöntämiä asiakirjoja, jotka sisältävät henkilötietojasi (tarkastuskorttisi, lippusi numero jne.) tai muuta matkaasi liittyvää tietoa ja ettet julkaise niitä sosiaalisissa verkostoissa. Jos päätät julkaista nämä asiakirjat sosiaalisessa mediassa, olet vastuussa kyseisten kolmansien osapuolien sosiaalisiin verkostoihin sovellettavien yleisten käyttöehtojen, tietoturvakäytäntöjen ja tietosuojakäytäntöjen selvittämisestä ja ymmärtämisestä. Meitä ei voida pitää vastuussa siitä, miten tietoja käsitellään, tallennetaan tai luovutetaan näillä alustoilla. Lisätietoja tietoturvatoimenpiteistämme saat tietoturvaportaalistamme. (E) Turvallisuustilanteiden hallinta ”Nollariskiä” ei ole olemassakaan, ja vaikka toteutamme kaikki asianmukaisiksi katsotut turvatoimenpiteet, odottamattomia asioita voi tapahtua. Meillä on käytössämme erityiset menettelyt ja resurssit hallita tietoturvatapahtumia parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. Olemme myös ottaneet käyttöön erityisen menettelyn arvioidaksemme mahdollisia tietoturvaloukkauksia, jotka voivat aiheuttaa henkilötietojen tahattoman tai laittoman tuhoutumisen, katoamisen, muuttumisen, luvattoman paljastamisen tai niihin pääsyyn, jotta voimme ilmoittaa asiasta toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle sovellettavan asettamassa määräajassa sekä varoittaa sinua silloin kun rikkomus johtaa todennäköisesti suureen riskiin oikeuksiisi ja vapauksiisi liittyen. Testejä suoritetaan säännöllisin väliajoin turvalaitteiden toiminnan sekä käytettyjen menettelyjen ja laitteiden riittävyyden todentamiseksi. 6.2. Säilyttäminen
Emme säilytä henkilötietojasi kauemmin kuin on tarpeen. Henkilötietojesi säilytysaika riippuu tietojen käsittelyn tarkoituksista sekä sovellettavista lainsäädännön määrittämistä säilytysajoista.
Lisäksi kolmannet osapuolet, joihin viitataan kohdassa 5.1. (D) sekä tätä seuraavissa, mukaan lukien yhtymämme yritykset, lentoyhtiökumppanit ja palveluntarjoajat, saattavat suorittaa työtään toisesta maasta käsin. Tämä saattaa tarkoittaa, että siirrämme henkilötietosi maihin, joista nämä kolmannet osapuolet tarjoavat palvelujaan.
Jos haluat lisätietoja siitä, missä maissa palveluntarjoajamme sijaitsevat ja mihin maihin siirrämme henkilötietojasi, ota yhteyttä KLM:n tietosuojatoimistoon (katso 8 "Oikeutesi" alla).
7.3. Saatamme olla velvoitettuja siirtämään henkilötietosi matkasuunnitelmassasi olevien maiden viranomaisille (katso 5.4 yllä).
8.1. Voit ottaa yhteyttä tietosuojatoimistomme (katso 8.5 alla) käyttääksesi sinulle sovellettavien tietosuojalakien mukaisesti annettuja oikeuksia, joihin sisältyvät (A) oikeus päästä käsiksi tietoihisi, (B) korjata niitä, (C) poistaa niitä, (D) rajoittaa tietojesi käsittelyä, (E) oikeus tietojen siirtämiseen ja (F) oikeus vastustaa käsittelyä. Kerromme näistä oikeuksista enemmän jäljempänä. Huomaa, että tietyissä tilanteissa emme voi tai pysty täysin täyttämään pyyntöäsi. Katso lisätietoja alta kohdasta 8.3. (A) Oikeus päästä käsiksi tietoihin Voit kysyä meiltä, keräämmekö tai käytämmekö mitään henkilötietojasi, ja jos näin on, saada oikeuden päästä käsiksi näihin tietoihin kopion muodossa. (B) Oikeus korjata tietoja Sinulla on oikeus oikaista tietosi, jos ne ovat epätarkkoja tai puutteellisia. Voimme pyydettäessä korjata epätarkat henkilötietosi, ja ottaen huomioon käsittelyn tarkoitukset, täydentää vajavaiset henkilötiedot. Tähän voi sisältyä täydentävän lausunnon toimittaminen. (C) Oikeus poistamiseen Sinulla on oikeus henkilötietojesi poistamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että poistamme tietosi. Henkilötietojesi poistaminen tulee kyseeseen vain tietyissä tapauksissa, jotka on määritetty laissa ja lueteltu GDPR:n 17. artiklassa. Tämä sisältää tilanteet, joissa sinun henkilötietosi eivät enää ole tarpeen niitä alkuperäisiä tarkoituksia varten, joita varten niitä käsiteltiin, sekä tilanteet, joissa niitä käsiteltiin laittomasti. Palveluidemme ylläpidon tavasta johtuen varmuuskopioiden poistaminen voi kestää jonkin aikaa.
Jos epäilet, että on tapahtunut tietoturvaloukkaus tai että kyseessä on (mahdollinen) tietomurto, ota mahdollisimman pian yhteyttä KLM:n tietosuojatoimistoon (katso 8.5. alla).
(D) Skyteam Alliance Jos haluat käyttää oikeuksiasi, jotka koskevat henkilötietojesi käsittelyä SkyTeam Alliancen puitteissa, ota yhteyttä KLM:n tietosuojatoimistoon:
9.1. Tämä tietosuojakäytäntö astui voimaan 6. joulukuuta 2024 ja korvasi aiemman, 1. helmikuuta 2024 päivätyn tietosuojakäytäntömme. Tätä tietosuojakäytäntöä täydennetään ajoittain. Ilmoitamme sinulle mahdollisista muutoksista ennen niiden voimaantuloa.