Matkustajan oikeudet

Peruutuksiin, viivästyksiin, luokan muuttamiseen alempaan ja lentokoneeseen nousun epäämiseen liittyvät oikeutesi. EY-asetuksen 261/2004 täytäntöönpano.

Milloin olet oikeutettu

Oikeudet, joihin tässä tekstissä viitataan, pätevät etenkin seuraavissa tapauksissa:

  • Lennon varaus on vahvistettu;
  • Olet tehnyt lähtöselvityksen ilmoitettuna aikana tai jos aikaa ei ole ilmoitettu, viimeistään 45 minuuttia ennen lähtöaikaa;
  • Matkustat suoraan tai epäsuoraan julkisesti saatavalla olevalla tariffilla tai lipulla, joka on myönnetty kanta-asiakasohjelman kautta;
  • Matkustat lennolla, joka lähtee EU:ssa sijaitsevalta lentokentältä tai lennolla, jota operoi Yhteisön lentoliikenneharjoittaja ja joka lähtee kolmannessa maassa sijaitsevalta lentokentältä EU:ssa sijaitsevalle lentokentälle, elleivät paikalliset lakisäädökset päde ko. kolmannessa maassa.

Lue PDF-muodossa

Voit halutessasi lukea oikeutesi avun ja hyvityksen saamiseen PDF-versiona.

Avaa PDF

1. Peruutus

1.1 Peruutuksen johdosta annettava apu

Jos lentosi peruutetaan, voit valita näistä vaihtoehdoista:

  • vaihtaa reittiä lopulliseen matkakohteeseesi lentoyhtiösi ehdotuksen mukaan alkuperäistä lentoa vastaavilla kuljetusehdoilla niin pian kuin mahdollista tai myöhempänä, sinulle sopivana ajankohtana, vapaista istuinpaikoista riippuen; ja
  • saada palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta, sekä paluulentolipun alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateriat ja virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), kahden faksin tai kahden sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

1.2 Peruutuksen johdosta annettava hyvitys

Jos lento perutaan, olet oikeutettu hyvitykseen, paitsi seuraavissa tilanteissa:

  • Peruutukseen johtaneet väistämättömät erityisolosuhteet, ja lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet sen välttämiseksi;
  • Jos sinulle on ilmoitettu lennon peruuttamisesta viimeistään kaksi viikkoa ennen tarkoitettua lähtöaikaa;
  • Jos olet saanut ilmoitukset lennon peruuttamisesta 7–14 päivää ennen aiottua lähtöaikaa, ja olemme suositelleet sinulle vaihtoehtoista aikataulua taaten, että uusi lento ei lähde yli kahta tuntia aiemmin ja saavu yli neljää tuntia myöhemmin kuin aiottu alkuperäinen lento.
  • Jos saat ilmoituksen lennon peruuttamisesta seitsemän päivän aikana ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja olemme suositelleet sinulle vaihtoehtoista aikataulua taaten, että uusi lento ei lähde yli tuntia aiemmin ja saavu yli kahta tuntia myöhemmin kuin alkuperäinen lento.

Tätä peruutuksen hyvitystä ei voida maksaa lentoasemalla, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluun (ks. kohta 5.) Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetushyvityskuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Käteishyvityssummat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

* Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alkuperäisen aikataulun mukaista saapumisaikaa 2 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan A), 3 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan B) tai 4 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan C).

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

2. Viivästyminen

2.1 Viivästymisen johdosta annettava apu

Tässä osassa kuvattua apua tarjotaan siinä tapauksessa, että lento viivästyy kaksi tuntia tai enemmän aikataulunmukaisesta lähtöajasta.

Sinulle tarjotaan veloituksetta:

  • ateriat ja/tai virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), faksin tai sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

Jos et halua jatkaa matkaasi alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti, kun kyse on yli viiden tunnin viivästyksestä, voit pyytää palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta. Voit myös pyytää paluulentolippua alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

2.2 Viivästymisen johdosta annettava hyvitys

Jos lentosi on saapuessasi viivästynyt vähintään 3 tunnilla aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, sinulla on oikeus hyvitykseen, paitsi jos viivästys johtuu ennalta arvaamattomasta tapahtumasta, jota lentoyhtiö ei olisi voinut ennakoida, ja jos lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet viivästyksen välttämiseksi.

Hyvitystä ei voida maksaa lentoasemalla, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluun (ks. kohta 5.) Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Ja käteishyvityssummat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

*Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla yli 3 500 kilometrin pituisten lentojen osalta, jos viivästyneen lennon saapumisaika on 3—4 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen.

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

3. Lennolle pääsyn epäämisen ehdot

Siinä tapauksessa, että lento on ylivarattu, lentoyhtiö etsii vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita vaihtamaan vahvistetun varauksensa sovittuna hyvityksenä kuljetuskuponkeihin. Tarjoamme myös asianmukaista apua, kuten kuvattu alla olevassa kohdassa 3.1.

Jos vapaaehtoisia ei löydy tarpeeksi ja sinulta evätään pääsy koneeseen tahdostasi riippumatta, sinulla on oikeus koneeseen pääsyn epäämiseen liittyvään apuun sekä hyvitykseen, silloin kun olet suorittanut viimeisimmän lähtöselvityksen vaaditussa ajassa. Et ole oikeutettu tähän, jos koneeseen pääsyn epäämiseen on ymmärrettävä syy, kuten terveys, turvallisuus tai puutteelliset matkustusasiakirjat.

3.1 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta annettava apu

Voit valita näistä vaihtoehdoista:

  • vaihtaa reittiä lopulliseen matkakohteeseesi lentoyhtiösi ehdotuksen mukaan alkuperäistä lentoa vastaavilla kuljetusehdoilla niin pian kuin mahdollista tai myöhempänä, sinulle sopivana ajankohtana, vapaista istuinpaikoista riippuen; ja
  • saada palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta, sekä paluulentolipun alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateriat ja virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), faksin tai sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

3.2 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta tarjottava hyvitys

Jos sinulta on vasten omaa tahtoasi evätty oikeus nousta koneeseen, hyvitystä tarjotaan lentokentällä. Voit valita ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen väliltä.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Ja palautettavan kuljetusluottokupongin (käteinen) summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

* Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alkuperäisen aikataulun mukaista saapumisaikaa 2 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan A), 3 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan B) tai 4 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan C).

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

4. Matkustusluokan muuttaminen alempaan luokkaan

Jos sinut on tahtomattasi siirretty alempaan luokkaan, kuin jolle lippusi on hankittu, voit pyytää palautusta seuraavista:

A. 30 % lennon hinnasta kaikilla lennoilla, jotka ovat enintään1 500 km tai

B. 50 % lennon hinnasta kaikilla EU:n sisäisillä lennoilla, jotka ovat yli1 500 km, ja kaikilla muilla lennoilla, jotka ovat 1 500 - 3 500 km tai

C. 75 % lennon hinnasta kaikilla lennoilla, jotka eivät kuulu kohtiin A tai B.

5. Palautuspyynnöt, peruutuksen ja viivästyksen hyvitysvaatimukset ja muut tiedustelut

Kuten edellä on kuvailtu, jos et halua toteuttaa alkuperäisiä matkasuunnitelmiasi, koska:

  • lentosi on peruuntunut tai
  • lentosi myöhästyy vähintään 5 tuntia tai
  • sinulta on vasten omaa tahtoasi evätty oikeus nousta koneeseen.

Voit pyytää korvausta matkasi osasta tai osista, joita et ole tehnyt sekä jo käytetyistä matkan osista, jos lento ei ole enää hyödyllinen, alkuperäinen matkasuunnitelmasi huomioiden.

Kaikki hyvityspyynnöt on osoitettava matkanjärjestäjälle, joka on operoinut lentoa tai jonka olisi pitänyt operoida lentoa.

Jos haluat ottaa yhteyttä Air Franceen tai KLM:ään hyvityspyynnön tai minkä tahansa muun kyselyn johdosta, ota meihin yhteyttä käyttämällä yhtä alla ilmoitetuista vaihtoehdoista.

6. Kansallisesti nimetyt toimielimet

Jokainen EU:n jäsenvaltio on nimennyt toimielimen, joka on vastuussa tässä ilmoituksessa kuvatuista hyvityspyynnöistä ja apua koskevista säännöistä.

Katso yhteystiedot

Jos haluat vaatia hyvitystä lennon häiriintymisestä, ilman, että sinun on maksettava käsittelypalkkio kolmannelle osapuolelle Euroopan komissio neuvoo matkustajia ottamaan yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ilman vakuutusasiamiestä. (Yhteystiedot ovat saatavilla lentoa operoivan lentoyhtiön verkkosivuilla).

Tämä ilmoitus on pakollinen Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston asetuksen 261/2004 mukaan.

Versio 5, Päivitetty 07.2021