Matkustajan oikeudet

Peruutuksiin, viivästyksiin, luokan muuttamiseen alempaan ja lentokoneeseen nousun epäämiseen liittyvät oikeutesi. EY-asetuksen 261/2004 täytäntöönpano.

Milloin olet oikeutettu

Oikeudet, joihin tässä tekstissä viitataan, pätevät nimenomaisesti seuraavissa tapauksissa:

  • Lennon varaus on vahvistettu;
  • Olet tehnyt lähtöselvityksen ilmoitettuna aikana tai jos aikaa ei ole ilmoitettu, viimeistään 45 minuuttia ennen lähtöaikaa;
  • Matkustat suoraan tai epäsuoraan julkisesti saatavalla olevalla tariffilla tai lipulla, joka on myönnetty kanta-asiakasohjelman kautta;
  • Matkustat lennolla, joka lähtee EU:ssa sijaitsevalta lentokentältä tai lennolla, jota operoi Yhteisön lentoliikenneharjoittaja ja joka lähtee kolmannessa maassa sijaitsevalta lentokentältä EU:ssa sijaitsevalle lentokentälle, elleivät paikalliset lakisäädökset päde ko. kolmannessa maassa.

Lue PDF-muodossa

Voit halutessasi lukea oikeutesi avun ja hyvityksen saamiseen PDF-versiona.

Avaa PDF

1. Peruutus

1.1 Peruutuksen johdosta annettava apu

Jos lentosi peruutetaan, voit valita:

  • uudelleenreitityksen siten, että pääset lentoyhtiön ilmoittamilla vastaavilla kuljetusehdoilla lopulliseen määräpaikkaasi mahdollisimman pian tai sinulle sopivana myöhempänä ajankohtana edellyttäen, että paikkoja on saatavilla
  • saada hyvityksen niistä matkan osista, jotka jäävät tekemättä, sekä jo tehdyistä matkan osista, jos päätät olla jatkamatta matkaasi ja sen sijaan palaat lipussa mainittuun lähtöpaikkaan.

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateria- ja juomakupongin sen mukaan kuin on kohtuullista odotusajan keston perusteella
  • hotellimajoituksen, jos yöpyminen tulee tarpeelliseksi (sisältäen kuljetuksen lentokentältä hotellille ja takaisin)
  • yhden prepaid-puhelinliittymäkortin tai kahden puhelinsoiton (enintään 5 minuuttia/puhelu), kahden faksin tai kahden sähköpostin hinnan.

1.2 Peruutuksen johdosta annettava hyvitys

Jos lento peruutetaan, olet oikeutettu hyvitykseen pois lukien seuraavissa tapauksissa:

  • Jos peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, ja lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet peruutuksen välttämiseksi.
  • Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
  • Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta enintään kaksi viikkoa ja vähintään seitsemän päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja tarjottu uutta lentoa, jolla sinun olisi lähdettävä korkeintaan kaksi tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa tai saapuisit määräpaikkaan alle neljä tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin.
  • Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta alle seitsemän päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja tarjottu uutta lentoa, jolla sinun olisi lähdettävä korkeintaan tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa tai saapuisit määräpaikkaan alle kaksi tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin.

Peruutuksesta johtuvaa hyvitystä ei voida maksaa lentokentällä, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluumme (ks. kohta 5). Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 500*
CKaikki muut lennot800 EUR*

Käteishyvityksen summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 400*
CKaikki muut lennot600 EUR*

*Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alun perin varatun lennon aikataulun mukaista saapumisaikaa kahdella tunnilla (kohdan A mukaisilla lennoilla), kolmella tunnilla (kohdan B mukaisilla lennoilla) tai neljällä tunnilla (kohdan C mukaisilla lennoilla).

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (ks. kohta 5).

2. Viivästyminen

2.1 Viivästymisen johdosta annettava apu

Tässä kohdassa kuvattua apua tarjotaan siinä tapauksessa, että lento viivästyy vähintään kaksi tuntia aikataulun mukaisesta lähtöajasta.

Saat veloituksetta:

  • aterioita ja/tai juomia sen mukaan kuin on kohtuullista odotusajan keston perusteella
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi tulee tarpeelliseksi (sisältäen kuljetukset)
  • yhden prepaid-puhelinliittymäkortin tai kahden puhelinsoiton (enintään 5 minuuttia/puhelu), kahden faksin tai kahden sähköpostin hinnan.

Jos lento viivästyy vähintään viisi tuntia etkä halua jatkaa matkaasi, voit saada hyvitystä niistä matkan osista, jotka jäävät tekemättä, sekä jo tehdyistä matkan osista. Soveltuvissa tapauksissa sinut saatetaan myös ohjata eri reittiä lipulla mainittuun lähtöpaikkaan meidän kustannuksellamme.

2.2 Viivästymisen johdosta annettava hyvitys

Jos lentosi on saapuessasi viivästynyt aikataulun mukaisesta saapumisajasta vähintään kolme tuntia, sinulla on oikeus hyvitykseen, paitsi jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita lentoyhtiö ei olisi voinut ennakoida, ja jos lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet viivästyksen välttämiseksi.

Hyvitystä ei voida maksaa lentokentällä, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluumme (ks. kohta 5). Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 500*
CKaikki muut lennot800 EUR*

Käteishyvityksen summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 400*
CKaikki muut lennot600 EUR*

*Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla yli 3 500 kilometrin pituisten lentojen osalta, jos viivästyneen lennon saapumisaika on 3—4 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen.

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (ks. kohta 5).

3. Lennolle pääsyn epäämisen ehdot

Jos riittävän moni ei halua vapaaehtoisesti vaihtaa lentoa ja sinulta evätään pääsy lennolle vasten tahtoasi, sinulle tarjotaan apua ja hyvitystä, jos olet toiminut edellä kuvattujen lähtöselvityssääntöjen mukaisesti. Et kuitenkaan ole oikeutettu tähän apuun tai hyvitykseen, jos lennolle pääsyn epääminen liittyy terveyteen tai turvallisuuteen liittyviin syihin tai puuttuviin matkustusasiakirjoihin.

3.1 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta annettava apu

Jos sinulta evätään pääsy lennolle, voit valita:

  • uudelleenreitityksen siten, että pääset lentoyhtiön ilmoittamilla vastaavilla kuljetusehdoilla lopulliseen määräpaikkaasi mahdollisimman pian tai sinulle sopivana myöhempänä ajankohtana edellyttäen, että paikkoja on saatavilla
  • saada hyvityksen niistä matkan osista, jotka jäävät tekemättä, sekä jo tehdyistä matkan osista, jos päätät olla jatkamatta matkaasi ja sen sijaan palaat lipussa mainittuun lähtöpaikkaan.

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateria- ja juomakupongin sen mukaan kuin on kohtuullista odotusajan keston perusteella
  • hotellimajoituksen tilanteissa, joissa yöpyminen tulee tarpeelliseksi (sisältäen kuljetuksen lentokentältä hotellille ja takaisin)
  • yhden prepaid-puhelinliittymäkortin tai kahden puhelinsoiton (enintään 5 minuuttia/puhelu), kahden faksin tai kahden sähköpostin hinnan.

3.2 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta tarjottava hyvitys

Jos sinulta evätään pääsy lennolle, saat hyvityksen pois lukien tapauksissa, joissa lennolle pääsyn epääminen liittyy terveyteen tai turvallisuuteen liittyviin syihin tai puuttuviin matkustusasiakirjoihin. Hyvitys maksetaan lentokentällä.

Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 500*
CKaikki muut lennot800 EUR*

Käteishyvityksen summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500–3 500 kmEUR 400*
CKaikki muut lennot600 EUR*

*Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alun perin varatun lennon aikataulun mukaista saapumisaikaa kahdella tunnilla (kohdan A mukaisilla lennoilla), kolmella tunnilla (kohdan B mukaisilla lennoilla) tai neljällä tunnilla (kohdan C mukaisilla lennoilla).

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (ks. kohta 5).

4. Matkustusluokan muuttaminen alempaan luokkaan

Jos sinut on tahtomattasi siirretty alempaan matkustusluokkaan kuin johon lippusi oikeuttaa, voit pyytää korvauksena:

A. 30 % lipun hinnasta lennoilla, joiden pituus on enintään 1 500 km

B. 50 % lipun hinnasta kaikilla EU:n sisäisillä lennoilla, joiden pituus on yli 1 500 km, sekä kaikilla muilla lennoilla, joiden pituus on 1 500–3 500 km

C. 75 % lipun hinnasta kaikilla muilla lennoilla.

5. Palautuspyynnöt, peruutuksen ja viivästyksen hyvitysvaatimukset ja muut tiedustelut

Kuten edellä on esitetty, voi päättää olla toteuttamatta alkuperäistä matkasuunnitelmaasi, jos:

  • lentosi on peruuntunut tai
  • lentosi myöhästyy vähintään 5 tuntia tai
  • sinulta on vasten omaa tahtoasi evätty oikeus nousta koneeseen.

Jos päätät olla toteuttamatta alkuperäistä matkasuunnitelmaasi, voit saada hyvitystä niistä matkan osista, jotka jäävät tekemättä, sekä jo tehdyistä matkan osista. Saat hyvityksen asiakaspalvelumme kautta, jonka yhteystiedot löytyvät verkkosivustomme kohdasta ”Ota yhteyttä”.

Kaikki hyvityspyynnöt on osoitettava matkanjärjestäjälle, joka on operoinut lentoa tai jonka olisi pitänyt operoida lentoa.

Jos haluat ottaa yhteyttä Air Franceen tai KLM:ään korvaus- tai hyvityspyynnön tai minkä tahansa muun asian johdosta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jonka yhteystiedot löytyvät verkkosivustomme kohdasta ”Ota yhteyttä”.

6. Kansallisesti nimetyt toimielimet

Jokainen EU:n jäsenvaltio on nimennyt täytäntöönpanoviranomaisen, joka on vastuussa siitä, että tässä ilmoituksessa kuvattuja hyvitystä ja apua koskevia sääntöjä noudatetaan.

Katso yhteystiedot

Jos haluat hakea hyvitystä lentoasi kohdanneesta häiriöstä ilman, että sinun on maksettava käsittelypalkkio kolmannelle osapuolelle, Euroopan komissio neuvoo matkustajia olemaan yhteydessä suoraan lentoyhtiöön eikä lähettämään korvaushakemusta erillisen korvaushakemuksia välittävän yrityksen kautta. (Yhteystiedot löytyvät lentoa liikennöivän lentoyhtiön verkkosivustolta.)

Tämä ilmoitus on pakollinen Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston asetuksen 261/2004 nojalla.

Päivitetty marraskuussa 2024.