Tietosuojasi

Varatessasi tai muokatessasi KLM-lentoasi on tärkeää navigoida virallisilla kanavilla turvallisesti. Lue, kuinka tunnistat mahdolliset huijaukset ja suojaat henkilökohtaiset tietosi.

Viralliset verkkosivustot ja puhelinnumerot

Haluatko varata tai muuttaa lentoa? Varmista. että käytät vain virallisia verkkosivustojamme:www.klm.nljawww.airfrance.fr. Vältä etsimästä lentoyhtiön puhelinnumeroa verkosta, sillä saatat vahingossa päätyä huijaussivustolle, jossa annetaan valepuhelinkeskuksen numero.

Kuinka tunnistat KLM:n sähköpostiviestit

KLM lähettää sinulle vain kolmentyyppisiä viestejä:

  • Mainosviestit: näissä sähköposteissa kerromme KLM:n tarjouksista ja erikoistarjouksista, uusista kohteista ja palveluista. Saat näitä sähköposteja vasta rekisteröitymisesi jälkeen. Sinua ei koskaan pyydetä lähettämään henkilötietoja vastauksena näihin viesteihin. Sinut siirretään KLM:n sivustolle, jotta voit suorittaa toimenpiteet loppuun.
  • Tietoa matkastasi: jos olet varannut matkan, saatat saada sähköpostiviestin, jossa sinua pyydetään antamaan tiettyjä kohdemaasi viranomaisten edellyttämiä tietoja. Lähetämme sähköpostiisi myös muistutuksen lähtöselvityksen tekemisestä. Nämä sähköpostiviestit sisältävät aina myös tunnistettavia tietoja (esim. varaus- tai Flying Blue -numerosi). Sinut siirretään KLM:n sivustolle, jotta voit suorittaa toimenpiteet loppuun.
  • KLM:n viestit, joissa sinua pyydetään osallistumaan KLM:n asiakastyytyväisyyskyselyyn tai palvelun vaatimustenmukaisuusmittauksiin, kuten “Quality Observeriin”. Lue lisää KLM:n tutkimuksista saadaksesi tietää viestien sisällön ja mistä sähköpostiosoitteesta ne lähetetään.

Luotettavat KLM:n sähköpostiosoitteet

Sähköpostit, jotka on lähetetty alla luetelluista osoitteista, ovat oikeita KLM:n sähköposteja ja niitä käytetään useimmiten viestintään.

Kuinka tunnistat KLM-huijaussähköpostin tai -viestin

Saitko sähköpostia lennosta, jota et ole varannut? Tai viestin, joka mielestäsi ei näytä aidolta sinulle tarkoitetulta sähköpostilta? Kyseessä voi olla yritys päästä käsiksi henkilötietoihisi (tunnetaan myös englannin sanalla phishing), tartuttaa tietokoneesi tai saada sinut liittymään valearvontaan tai -kilpailuun. Huijausviestit voivat näyttää aivan samalta kuin oikeat KLM:n sähköpostit.

Tällaiset viestit voit tunnistaa seuraavista:

  • henkilökohtaisen tervehdyksen puuttuminen
  • pyyntö pikaiseen vastaukseen
  • kielioppivirheet ja kirjoitusvirheet
  • linkki tuntemattomalle verkkosivustolle

Esimerkkejä valesähköpostiviesteistä

Valitettavasti nyt lähetetään paljon sähköpostiviestejä, jotka näyttävät siltä, että KLM lähettää ne. Se ei pidä paikkaansa. Esimerkki:

  • Sähköpostit osoitteesta reply@blue55.squadrupee.com tai muilta osapuolilta eivät ole KLM:n lähettämiä ja sisältävät kilpailun, joka ei ole KLM:n järjestämä. Sähköpostin linkit ohjaavat sinut osoitteeseen http://blue13.squadrupee.com, eivätkä ne ole peräisin KLM:ltä.
  • Sähköpostit osoitteesta advertentie@deltrk.com tai muilta osapuolilta eivät ole KLM:n lähettämiä ja sisältävät kilpailun, joka ei ole KLM:n järjestämä. Sähköpostin linkit ohjaavat sinut osoitteeseen http://trk.lasurk.com/ tai giveaways-web.com/, jotka eivät ole peräisin KLM:ltä.

Ohjeita koskien KLM-aiheisia valesähköposteja

Kehotamme olemaan vastaamatta epäilyttävään sähköpostiin, olemaan klikkaamatta tai avaamatta mitään linkkejä tai liitteitä ja olemaan antamatta henkilökohtaisia tietoja.

Kerro meille!

Ole hyvä ja lähetä meille alkuperäinen sähköpostiviesti liitteenä osoitteeseen:abuse.domains@klm.com. Huomaa, että emme vastaa tähän osoitteeseen lähetettyihin sähköposteihin.

Harhaanjohtavat sosiaalisen median kampanjat

Voit kohdata myös sosiaalisessa mediassa (sekä WhatsAppissa) harhaanjohtavia kampanjoita, joissa tarjotaan ilmaisia lentolippuja tai lentolippuja alennetuin tariffein. Nämä sisältävät niin kutsutut “tykkää ja voita” -kampanjat. Suosittelemme, ettet osallistu kampanjoihin, jotka eivät ole julkaistu jollakin KLM:n vahvistamalla sosiaalisen median tilillä. Jos sinulla on kysyttävää, ota meihin yhteyttä sosiaalisessa mediassa.