Korotuksien ehdot

Nämä ovat Economy-luokasta Premium Comfort- tai Business-luokkaan sekä Premium Comfort -luokasta Business-luokkaan tapahtuvan korotuksen ehdot ja edellytykset.

1. Korota korkeampaan matkustusluokkaan

1.1 Verkossa tehtävän lähtöselvityksen aikana, joka tapahtuu aikaisintaan 30 tuntia ennen lähtöä tai yhdellä lentokentän automaateista tehtynä, KLM voi tarjota matkustajilleen maksullisen vaihtoehdon korottaa Economy- tai Premium Comfort -luokasta korkeampaan matkustusluokkaan osalle heidän matkaansa. Aika ajoin tämä vaihtoehto on saatavilla alennettuun hintaan. On myös mahdollista ostaa korotus korkeampaan matkustusluokkaan kyseiselle osalle matkaa verkossa tehtävän lähtöselvityksen aikana, lentokentän lähtöselvitystiskillä, KLM:n Crown lounge -tiloissa Amsterdamin Schipholin lentokentällä tai lähtöporteilla. Mikäli ostat matkustusluokan korotuksen Premium Comfort- tai Business-luokkaan sen jälkeen, kun olet ostanut Economy Comfort -istumapaikan tai minkä tahansa muun istumapaikan, aiemmin maksamasi hinta vähennetään korotuksen hinnasta.

1.2 Sen jälkeen, kun olet ostanut korotuksen korkeampaan luokkaan osalle matkaasi, sinulla on samat edut kuin muillakin Premium Comfort- tai Business-luokan matkustajalla sillä osalla matkaasi. Flying Blue -jäsenille ansaittujen mailien ja XP:n määrä pysyvät samoina kuin alkuperäisessä lipussasi. Jos korotus on maksettu käteisellä, ansaitset ylimääräisiä maileja perustuen korotukseen käyttämääsi euromääräiseen kokonaissummaan.

1.3 KLM pidättää kuitenkin oikeuden määrätä Premium Comfort- tai Business-luokan istumapaikan toiselle matkustajalle, jos katsomme sen olevan välttämätöntä toiminnallisten tai turvallisuutta koskevien seikkojen vuoksi. Viimeisen päätöksen koskien sitä, määrätäänkö sinulle istumapaikka korkeampaan matkustusluokkaan, tekee kyseisen lennon lähtöselvitys- ja lentoasiakaspalvelija.

2. Alustavat edellytykset

2.1 Jos valitset istumapaikan hätäuloskäynnin vierestä, lait ja asetukset edellyttävät, että kykenet avustamaan mahdollisen hätätilanteen aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy olla terve, kykeneväinen, täysin liikuntakykyinen, etkä myöskään käytä mitään lääkkeitä, jotka voisivat vaikuttaa haitallisesti näiden toimien suorittamiseen.

2.2 Sinun täytyy myös taata, että kaikki tiedot, joita tarjoat korotuspyynnön aikana korkeampaan matkustusluokkaan on oikein, etkä tee varausta keinottelutarkoituksessa eikä se ole virheellinen tai vilpillinen. Lisäksi teet varauksen vain itsellesi tai toiselle henkilölle, jonka puolesta kykenet tekemään sopimuksen.

3. Palautukset

3.1 Jos et saa Premium Comfort- tai Business-luokan istumapaikkaa, vaikka olet korottanut istumapaikkasi korkeampaan matkustusluokkaan, olet oikeutettu niiden maksujen palautukseen, jotka liittyvät Premium Comfort- tai Business-luokkaan korotukseen, sille matkan osalle, jolle olet ostanut kyseisen korotuksen seuraavin ehdoin:

(I) me peruutimme lentosi,

(II) teimme muutoksen lentokoneen tyyppiin,

(III) et pääse KLM:n, Air Francen, Delta Air Linesin tai Kenya Airwaysin jatkolennollesi,

(IV) olemme harjoittaneet oikeuttamme määrätä Business-luokan istumapaikan jollekin toiselle perustuen toiminnallisiin tai turvallisuutta koskeviin seikkoihin.

3.2Ole hyvä ja täytä hyvityslomakepyytääksesi palautusta.

3.3 Palautusta ei anneta, jos yllä luetellut kriteerit eivät täyty. 

4. Payment

4.1. Payment for an Upgrade Option can be made in cash at any local KLM agency or at the airport.

4.2. Payment for an Upgrade Option can be made using the payment cards and iDEAL accepted on the official KLM websites, mobile application, call centres and at any local KLM agency or at the airport.

4.3. Payment for an Upgrade Option can be made using Miles, for customers with a Flying Blue card.

4.4. Payment for the Upgrade Option using Miles & Cash is reserved for customers with a Flying Blue card.

4.5. Payment for the Upgrade Option using Delta SkyMiles is reserved for SkyMiles members.

5. Change & Refund conditions

5-A Terms and Conditions of the Upgrade Option

5.1. KLM agrees to make every effort to respect the change of travel class that will take place following the purchase of the Upgrade Option and in accordance with these Conditions. The Customer is hereby informed that KLM may be forced, for operational reasons related to safety and/or security requirements, to modify the possibility of using the Upgrade Option, even after boarding. In this case, KLM shall not be held liable and the Customer who was unable to benefit from the Upgrade Option purchased in accordance with the conditions set forth herein shall be reimbursed the price of the Upgrade Option in accordance with the terms and conditions set forth in Article 5-B "Refund conditions" below.

5.2. The Upgrade Option is personal and non-transferable.

5.3. The Upgrade Option is associated with a KL flight number and must be used on the day of departure for the flight for which the customer has purchased an Upgrade Option.

5.4. The Upgrade Option purchased by a customer cannot be modified or exchanged except in the cases outlined in Article 5-B "Refund Conditions".

5.5. Customers who are members of the Flying Blue frequent flyer program earn Miles and XP on the basis of their initial booking class. Customers also earn Miles for each euro spent on the Upgrade Option on flights operated by KLM (for more information, see the Flying Blue website).

5.6. Customers who purchase the Upgrade Option may only do so on their own behalf or on behalf of a person who has duly authorized them to purchase the Upgrade Option on their behalf and for their account, hereafter referred to as the "Authorizing Passenger". In the latter case, the Authorizing Passenger is understood to have read and accepted these Terms and Conditions.

5-B Refund conditions

The Customer who has purchased the Upgrade Option will be entitled to a refund of the price of the Upgrade Option in the following circumstances:

  • The flight on which the Upgrade Option was purchased is cancelled and the Customer is not able to travel.
  • The Upgrade Option purchased was not awarded by KLM. In this case, the Customer will be returned to their original class and the price of the Upgrade Option will be refunded. The Customer will not be entitled to the compensation provided for in European Regulation 261/2004.
  • The Customer with a Full Flex ticket cancels their flight.
  • A Customer with a Full Flex ticket changes their flight, and the Upgrade is not available for the new reservation.

The Customer may request a refund of the Upgrade Price by filling out an online claim form accessible via the "Contact Us" section of our website.

6. Force majeure

KLM shall not be held liable and shall not be deemed to have breached its obligations in the event of non-provision of all or part of its services defined in the Terms and Conditions herein if such failure is due to force majeure, as defined or interpreted by the applicable country law. In this case, the Customer shall not be entitled to claim any compensation, damages, or interest for any direct or indirect damage suffered as a result of the failure to provide the services.

7. Privacy statement (KL)

Personal Data collected and processed by KLM for the purposes of this Option is processed in accordance with applicable laws and regulations. For more information, please consult ourKLM Privacy Statement.

8. Claims

Any claim concerning the reservation, payment and/or provision of the Last Minute Paid Upgrade Option shall be addressed to KLM via the online claim form accessible via the “Refunds for extra options” link in the “Support” section on the Website.

9. Modification of these Terms and Conditions

KLM reserves the right to modify these Terms and Conditions at any time. The purchase of the Upgrade Option shall be subject to the Terms and Conditions in force at the time of booking, unless a change to these Terms and Conditions is required by law or a governmental authority (in which case this change will also apply to all orders already placed).