SAF: vaihtoehtoinen lentopolttoaine
Mitä on kestävä lentopolttoaine?
SAF tarkoittaa ”kestävää lentopolttoainetta”. Alallamme tätä termiä käytetään kuvaamaan parempaa vaihtoehtoa tavalliselle lentopolttoaineelle. Kutsumme sitä mieluummin ”vaihtoehtoiseksi lentopolttoaineeksi”, koska SAF tuottaa silti haitallisia päästöjä eikä ole täysin kestävä.
Vuodesta 2025 lähtien Euroopasta lähtevien lentojen kestävän polttoaineen osuus on keskimäärin 2 % EU-sääntöjen mukaisesti. Vaikka kestävän lentopolttoaineen käyttö on lisääntynyt, sen vaikutus on edelleen rajallinen. Siksi kestävää lentopolttoainetta on priorisoitava, jotta sen etuja voidaan hyödyntää paremmin.
SAF-lentopolttoaineen hyödyt*
Kestävän lentopolttoaineen käyttö on parempi vaihtoehto seuraavista syistä:
- Se on valmistettu fossiilittomista resursseista, kuten käytetystä ruokaöljystä.
- Vaikka SAF tuottaa lennon aikana yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä, sen koko elinkaaren (tuotannosta polttamiseen) CO₂-vaikutus on ainakin 65 % pienempi.
- Se tuottaa vähemmän muita haitallisia päästöjä, kuten pienhiukkasia ja rikkiä, mikä vaikuttaa paikalliseen ilmanlaatuun maan pinnalla.
*Valitsemme vain SAF-lentopolttoaineita, jotka täyttävät Euroopan unionin asettamat kestävyysvaatimukset ReFuelEU Aviation -asetuksen mukaan.
Mikä tekee kestävästä lentopolttoaineesta paremman?
Tämä johtuu siitä, että raaka-aineiden koko elinkaari otetaan huomioon, mukaan lukien se, miten niitä valmistetaan ja käsitellään. Esimerkiksi biologiset raaka-aineet kuten viljat poistavat ilmakehästä hiilidioksidia kasvunsa aikana.
Käyttämämme SAF-lentopolttoaine on pääosin peräisin käytetystä ruokaöljystä, joka on jätettä. Öljyn sisältämä hiili liittyy sen ensimmäiseen käyttöön (ranskalaisten perunoiden paistaminen). Kestävän lentopolttoaineen tuotannon, jakelun, kuljetuksen ja polttamisen aikana vapautuu hiilidioksidia. Kokonaishiilidioksidipäästöt ovat kuitenkin paljon alhaisemmat kuin fossiilisia polttoaineita käytettäessä: vähintään 65 % alhaisemmat käyttämämme kestävän polttoaineen osalta.
Lisäksi ruokaöljyn uusiokäyttö ei tuota ilmakehään lainkaan uusia hiilidioksidipäästöjä. Fossiilisten polttoaineiden käytön yhteydessä maaperään sitoutunut hiili vapautuu hiilidioksidin muodossa, kun ainetta poltetaan.
Hiilidioksidipäästöjen lisäksi lentämisellä on muitakin kielteisiä vaikutuksia ilmastoon. Esimerkiksi valkoiset jäljet, joita lentokoneet jättävät jälkeensä, (tiivistymisjuovat) myötävaikuttavat ilmaston lämpenemiseen. Lisäksi hienojen hiukkasten ja rikin vapautuminen on haitallista ilmanlaadulle. Kestävän lentopolttoaineen kohdalla nämä vaikutukset ovat pienempiä tavalliseen polttoaineeseen verrattuna. Tässä syy.
SAF täyttää samat tekniset standardit kuin tavallinen polttoaine, joten se on yhtä turvallinen, mutta siinä on vähemmän epäpuhtauksia. Poltettuina nämä epäpuhtaudet edistävät hienojen hiukkasten ja rikin vapautumista. Koska kestävässä SAF-lentopolttoaineessa on paljon vähemmän epäpuhtauksia, lennon aikana vapautuu myös vähemmän pieniä hiukkasia ja rikkiä. Tämän seurauksena tiivistymisjuovia muodostuu epätodennäköisemmin, koska ne kehittyvät näiden hiukkasten ympärille.
Millaista vaihtoehtoista lentopolttoainetta KLM käyttää?
Ostamme vain kestävää lentopolttoainetta, joka on valmistettu raaka-aineista, jotka eivät vaaranna ruoan- tai rehuntuotantoa ja jolla on vähäinen vaikutus biodiversiteettiin. Tästä syystä emme käytä soija- ja palmuöljyä tai niiden sivutuotteita lentopolttoaineen tuottamiseen.
Kaikki ostamamme kestävät polttoaineet täyttävät kriteerit, joiden määrittelystä vastaa:
Euroopan unioni ReFuelEU Aviation -asetuksen mukaan ja Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB) tai International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Vielä pieni vaikutus
Tehostaaksemme kestävän lentopolttoaineen käyttöä aloimme lisätä sitä pienen prosenttiosuuden Amsterdamin Schipholin lentokentän polttoainejärjestelmään vuonna 2022: 0,5 % jokaiselle lähtevälle lennolle. Vuosina 2023 ja 2024 nostimme kestävän lentopolttoaineen määrän keskimäärin 1 prosenttiin. Vuodesta 2025 lähtien EU:n säännöt edellyttävät, että polttoaineen toimittajat lisäävät keskimäärin 2 % kestävää lentopolttoainetta Euroopan lentokenttien polttoainetoimituksiin.
Siksi sisällytämme nyt SAF-lisämaksun kaikkiin Euroopan lentolippuihimme. Hinnankorotus riippuu matkustusluokastasi ja lentomatkasi pituudesta. Kaikki lisämaksuista saatavat tuotot käytetään kokonaan kestävän lentopolttoaineen ostamiseen.
Vaikka käytämmekin enemmän kestävää lentopolttoainetta, se muodostaa silti vain pienen osan kaikesta polttoaineestamme. Kestävän lentopolttoaineen tuotanto on yhä hyvin rajallista, joten se on 3–4 kertaa kalliimpaa kuin tavallinen lentopolttoaine. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme nauttia kestävän lentopolttoaineen eduista vain vähäisessä määrin.
Hyödynnä kestävän lentopolttoaineen edut yhdessä
KLM:n ja muiden lentoyhtiöiden on tärkeää keskittyä kestävään lentopolttoaineeseen kehittääkseen tätä markkina-aluetta. Toivomme, että tämä alentaa hintoja ja mahdollistaa kestävän lentopolttoaineen lisääntyvän käytön. Tavoitteemme: 10 % kestävää lentopolttoainetta vuoteen 2030 mennessä kerosiinin kokonaiskulutukseemme perustuen.
Siksi teemme yhteistyötä yritysten kanssa, jotka käyttävät meitä liikematka- tai rahtikuljetuksiin. Matkustajat voivat vaikuttaa hieman lisäämällä varaukseensa ylimääräisen SAF-maksun. Käytimme yhteisten ponnistelujen ansiosta 10 % maailmanlaajuisesta SAF-tuotannosta vuonna 2023, ja olemme sitoutuneet nopeuttamaan kestävän SAF-lentopolttoaineen käyttöä ja tuotantoa entisestään.
Osallistuminen kestävän lentopolttoaineen käyttöön
Kun varaat KLM-lennon, voit tehdä vapaaehtoisen lahjoituksen lisätäksesi kestävän lentopolttoaineen käyttöä. Tarjoamme kolme osallistumistasoa, jotka perustuvat lennollasi tarvittavaan polttoainemäärään matkustajaa kohden ja kestävän lentopolttoaineen hintaan varaushetkellä.
Riippuen siitä, missä määrin osallistut, autat meitä rahoittamaan kestävän lentopolttoaineen hankinnan, joka vastaa tätä polttoainemäärää kokonaan tai osittain. Kun arvioimme polttoainetta, otamme huomioon muun muassa lentokoneen tyypin, lentomatkan, kuorman painon, matkustajien määrän ja varaamasi matkustusluokan.
Katso myös, miten osallistumisesi auttaa vähentämään arvioitua hiilidioksidivaikutustamme lisäämällä kestävää lentopolttoainetta tulevalle lennollesi. Selkeyden vuoksi: lahjoitustasi ei käytetä ylimääräisenä kestävänä lentopolttoaineena lentokoneeseesi, eikä se vähennä hiilidioksidipäästöjä lentosi aikana. Sen ansiosta voimme kuitenkin ostaa hieman lisää SAF-polttoainetta lentoaseman polttoainejärjestelmiin.
Velvollisuutemme on vähentää lentämisen vaikutuksia ja tulla vähemmän riippuvaiseksi fossiilisista polttoaineista. Maksamallasi ylimääräisellä kestävällä lentopolttoaineella on pieni vaikutus tämän tavoitteen osalta.
Keskimääräiset hiilidioksidipäästöt matkustajaa kohden
Kun ostat lisää kestävää lentopolttoainetta, arvioimme polttoaineeseen liittyvät keskimääräiset hiilidioksidipäästöt matkustajaa kohden. Näytämme myös vapaaehtoisen lahjoituksesi arvioidun hiilidioksidipäästöjä vähentävän vaikutuksen. Nämä arviot lasketaan hiilidioksidilaskurillamme. Laskuri huomioi muun muassa lentokonetyypin, lentoreitin, matkustusluokan, täyttöasteen ja kestävän lentopolttoaineen hinnan varaushetkellä.
Kirjanpito-organisaatio KPMG tarkastaa vuosittain, noudattavatko laskentamenetelmämme alla kuvattuja menetelmiä ja ovatko ne kansainvälisten ohjeiden mukaisia. Tämän tarkastuksen tiedot löytyvät KPMG:n tarkastusraportista.
Tuoreimmat menetelmämme ja tarkastusraporttimme:
Haluatko tietää lentosi CO₂-päästöt matkustajaa kohden? Voit katsoa ne Matkani-osiossa lentoa varatessasi.
Mitä teemme kestävään lentopolttoaineeseen antamallasi lahjoituksella?
Käytämme koko panoksesi kestävän lentopolttoaineen ostamiseen. Ylimääräinen kestävä lentopolttoaine lisätään Amsterdamin Schipholin lentokentän polttoainejärjestelmään (tai jollekin muulle lentokentälle, jonne lisäämme kestävää lentopolttoainetta). Tämä tarkoittaa, että panoksellasi hankittua kestävää polttoainetta ei välttämättä käytetä nimenomaan sinun lennollasi. Se olisi logistisesti tehotonta ja monimutkaista järjestää. Pyrimme lisäämään kestävää lentopolttoainetta 12 kuukauden kuluessa lennostasi, riippuen tuotteen saatavuudesta markkinoilla.
Koska lisäämme kestävää lentopolttoainetta lentokentän polttoainejärjestelmään, myös muilla lennoilla käytetään enemmän kestävää lentopolttoainetta. Koska muut lentoyhtiöt eivät kuitenkaan maksaneet samasta kestävän lentopolttoaineen määrästä, ne eivät voi vaatia CO₂-vähennystä. KLM auditoidaan vuosittain sen varmistamiseksi, että hiilidioksidivähennys vastaa saamiamme kestävän lentopolttoaineen sertifikaatteja.
Pakollinen SAF-lisämaksu sisältyy lippuusi, ja kaikki muut kestävään lentopolttoaineeseen liittyvät, eri ohjelmien kautta saadut edut käytetään kestävän lentopolttoaineen ostamiseen. Emme käytä vapaaehtoista lahjoitustasi SAF-sekoitusmääräysten täyttämiseen.
Haluatko tehdä vieläkin enemmän?
Voit tehdä asioita matkasi ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Paras tapa on valita muun tyyppisiä kuljetusvälineitä lentämisen sijasta (osalle) matkastasi, kuten matkustaminen junalla, bussilla tai sähköautolla. Joissakin kohteissa tämä on mahdollista KLM:n kautta, koska toimimme yhteistyössä Eurostar-junayhtiön kanssa. Tarjoamme yhden lipun, joka kattaa sekä lennon että pikajunan. Juna on parempi vaihtoehto kuin lyhyt jatkolento.
On myös muita tapoja auttaa. Voit esimerkiksi matkustaa kevein kantamuksin tai ottaa mukaan omat kuulokkeet tai vesipullon. Voit myös sijoittaa johonkin valitsemistamme luonnonsuojeluhankkeista. Tämä ei muuta matkasi ympäristövaikutuksia, mutta se auttaa tukemaan vahingoittuneita ekosysteemejä.
Usein kysytyt kysymykset
SAF on jätteistä ja tähteistä (tällä hetkellä pääosin käytetystä ruokaöljystä) valmistettu vaihtoehtoinen lentopolttoaine. Voimme sekoittaa kestävää lentopolttoainetta suihkukoneiden tavalliseen polttoaineeseen. Kestävän lentopolttoaineen koko elinkaaren CO₂-vaikutus on ainakin 65 % pienempi kuin tavallisella polttoaineella.
SAF on kuitenkin edelleen vaikeasti saatavilla ja kallista. Lisäämme tällä hetkellä keskimäärin 2 prosenttia kestävää lentopolttoainetta lennoille Euroopasta, mikä vastaa eurooppalaista normia. Kestävän lentopolttoaineen vaikutus on edelleen rajallinen. Vapaaehtoinen panoksesi SAF-polttoaineen osuuden lisäämiseen auttaa meitä tekemään hieman enemmän.
Kestävää lentopolttoainetta voidaan tuottaa erilaisista raaka-aineista, kuten käytetystä ruokaöljystä, yhdyskuntajätteestä, jätekaasuista ja maatalousjätteistä. Sen valmistuksessa voidaan myös hyödyntää uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä ja ilmasta talteen otettua hiilidioksidia. Tämä kestävän lentopolttoaineen (synteettinen) muoto on edelleen kehitteillä. Käyttämämme kestävä lentopolttoaine on pääosin peräisin kierrätetystä ruokaöljystä.
Lentomatkoilla on vakavia kielteisiä vaikutuksia ilmastoon. Samaan aikaan meillä on vielä palon tekemistä lentämisen vaikutusten vähentämisessä. Kuluu vuosia, ennen kuin näemme ensimmäiset kaupalliset sähkö- tai vetyvirtaa käyttävät lennot. Pitkillä lennoilla joudumme luottamaan polttoaineeseen vieläkin pidemmän ajan.
Siihen asti kestävä lentopolttoaine on keino vähentää hieman lentämisen vaikutusta. Kestävää lentopolttoainetta olisi kuitenkin oltava saatavilla laajemmassa mittakaavassa. Lisäksi on kehitettävä edelleen ilman hiilidioksidista ja vihreästä vedystä valmistettuja synteettisiä polttoaineita. Tämä voisi ratkaista käytetystä ruokaöljystä valmistetun kestävän lentopolttoaineen tämänhetkisen pulan. Siksi panostamme näiden vaihtoehtoisten polttoaineiden tutkimukseen ja kehittämiseen.
Tiedämme, että toimialallamme on suuri vaikutus ilmastoon. Siksi pyrimme parantamaan rooliamme alamme toiminnassa. Tämä edellyttää merkittäviä investointeja, mutta työskentelemme myös jatkuvasti useiden pienempien aloitteiden parissa, joilla voi olla pieni merkitys. Meidän on sovellettava laajaa lähestymistapaa ollaksemme vähemmän haitallisia tulevaisuudessa, vaikka emme olekaan varmoja, kuinka pitkälle pääsemme.
Esimerkkejä parannuksista:
- Lentolaivaston uusiminen
- Lentokoneiden energiatehokkaammat prototyypit
Painon pienentäminen ja säädöt lennolla